La llum és l’element imprescindible per al cinema i qualsevol expressió
audiovisual. Sense llum no pot haver-hi cinema. La il·luminació crea ombres,
envelleix o rejoveneix i crea efectes psicològics en els personatges.
Avui els films s’acostumen a rodar en els estudis amb llum artificial,
imprescindible per matisar les ombres i il·luminar les zones que interessa
destacar. En els rodatges a l’exterior també cal disposar de focus o de
pantalles per dirigir els raigs solars cap el lloc on es vol.
El director de fotografia és l’encarregat de crear les condicions
lumíniques adequades per allò que el director vol comunicar: llum que faci
ressaltar la silueta d’un personatge, contrallum, llum des de dalt o zenital,
llum lateral, llum des de baix amb ombra, etc.
1. Direcció de la llum
- Una llum creuada entre dos focus o reflectors sobre un personatge aconsegueix nitidesa en la figura perquè no es produeixen ombres.
- Una llum picada és un recurs expressiu que s’aconsegueix col•locant el focus de llum a sobre de l’objecte i així podem donar a la persona l’aspecte de cansada, per exemple.
- Una llum contrapicada, des de baix, ressaltarà les ombres exageradament, com passa per exemple a les pel•lícules de terror.
- Amb el contrallum -el focus instal·lat de cara a la càmera, d’esquena al personatge que volem gravar- s’aconsegueix transferir un toc misteriós i una imatge poc definida.
- La llum frontal, situada darrera la càmera, tendeix a aixafar o deixar plans l’objecte o persona filmats.
- La llum lateral remarca les siluetes i el contorn, donant més relleu al pla, en deixar una part de l’objecte a l’ombra.
2. Qualitat de la llum
La llum d’interior molt baixa transmet la impressió d’un ambient de pobresa
o angoixa, una llum amb focus es pròpia d’un ambient carregat, mentre que la
llum natural busca el realisme.
En exteriors, a migdia, amb un sol caient a plom no es pot gravar perquè
els objectes no tenen cap matís i la llum tan forta els difumina, mentre que
les hores preferides per gravar exteriors són la primera del matí o la darrera
de la tarda (l’hora bruixa), i si el terra està mullat molt millor.
3. Llum suau i llum dura
Al cinema destaquen dos tipus de llum: la suau i la dura. La primera és
difusa, fent que es redueixin els forts contrastos i permetent veure detalls en
les ombres. La llum dura, en canvi, està més definida i fa que l'entorn i les
formes destaquin, impossibilitant veure detalls a l'ombra.
Bibliografia
· https://es.wikipedia.org/wiki/Iluminaci%C3%B3n_en_el_cine· https://sites.google.com/a/iescanet.cat/prova/home/7---il-luminacio
· http://es.slideshare.net/rromero8/la-iluminacin-en-el-cine
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada